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2019 Kammermusik Solo

HARMONIES – ORGEL PLUS

Grafik: Atelier Olschinsky
Freitag • 08. November 2019 • 20.00 Uhr

Improvisation zwischen Akkordeon und Orgel steht im Zentrum dieses Konzerts: Gemeinsam auf der Empore oder verteilt im Kirchenraum jonglieren Otto Lechner und Ludwig Lusser einander die Bälle zu und reagieren dabei auf kleinste harmonische, rhythmische und motivische Wendungen. Ergänzt und bereichert wird der Abend mit Werken für toy piano sowie zwei Uraufführungen von Solowerken für Orgel.

DOMKIRCHE ST. PÖLTEN
3100 St. Pölten, Domplatz 1
Interpret_innen:

Otto Lechner . Akkordeon
Isabel Ettenauer . toy piano
Ludwig Lusser . Orgel
Anne Bennent . Sprecherin

Programm:

Karlheinz Essl: WebernSpielWerk (2005/2012) for toy piano
Leopold Schmetterer: Orgelfantasie um F (2016; Uraufführung)
Wolfgang Seierl: Fluidum II (2018) für Orgel (Uraufführung)
Werke und Improvisationen von
Otto Lechner, Ludwig Lusser und anderen

Karten

Eintritt: EUR 20 (regulär) | EUR 10 (ermäßigt)
Kartenverkauf über die Buchhandlung Schubert (3100 St. Pölten, Wiener Straße 6) sowie an der Abendkasse.
Reservierung unter office@dommusik.com

Eine Veranstaltung der Dommusik St. Pölten in Kooperation mit ÖGZM im Rahmen der Konzertreihe Orgel PLUS 2019


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2019 Sonstige

AUSTRIAN COMPOSERS DAY

Grafik: Atelier Olschinsky
Samstag • 19. Oktober 2019 • ab 10.00 Uhr

Der vom ÖKB ins Leben gerufene Fachtag für Musikschaffende, für den die ÖGZM abermals Partnerin ist, setzt heuer thematische Schwerpunkte auf Audiokunst, Musikförderung der Stadt Wien, Urheberrechtsrichtlinien und Verlagswesen. Fachleute geben im Rahmen von Diskussionsrunden und Vorträgen ihr Wissen weiter und stehen dem Publikum für Fragen zur Verfügung. Zum Ausklang findet ein Studiokonzert mit dem MAX BRAND Ensemble statt.

HAYDN-SAAL DER MDW
1030 Wien, Anton-von-Webern-Platz 1
Interpret_innen:

Otto Lechner . Akkordeon
Isabel Ettenauer . toy piano
Ludwig Lusser . Orgel
Anne Bennent . Sprecherin

Programm:

Detaillierte Programminformation auf
www.komponistenbund.at

Karten

Eintritt frei – um Anmeldung unter
info@komponistenbund.at wird ersucht

Eine Veranstaltung des Österreichischen Komponistenbundes in Kooperation mit Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (MDW), INÖK und ÖGZM


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2019 Ensemble Vokal

VISIONEN

Grafik: Atelier Olschinsky
Dienstag • 15. Oktober 2019 • 19.30 Uhr

Nicht nur Leonardo da Vinci, auch Hildegard von Bingen und Friedrich Hölderlin gingen in ihren Gedanken und Schöpfungen über das Reale hinaus und schufen so Werke von enormer Weite.Die Company of Music (CoM) widmet sich in diesem großen, bis zu sechzehnstimmigen a cappella-Programm vokalen Sphären, die von Visionen und Ahnungen, von Träumen und Prophezeiungen erzählen und – so wie bei Gubaidulina und Ligeti – weit über jene Grenze hinausragen, die alles Irdische umfasst.

WIENER KONZERTHAUS, MOZART-SAAL
1030 Wien, Lothringerstraße 20
Interpret_innen:

Company of Music . Vokalensemble
Johannes Hiemetsberger . Dirigent

Programm:

György Ligeti: Lux aeterna (1966) | Drei Phantasien nach Friedrich Hölderlin (1982)
Bernd Franke: And why? (2010), based on Psalm 116 (Österreichische Erstaufführung)
Beat Furrer: enigma (2007)
Akos Banlaky: Die Hölle (2019; Uraufführung)
Eric Whitacre: Leonardo dreams of his Flying Machine (2001)
Orlando di Lasso: Prophetiae Sibyllarum (ca. 1556-60)
Sofia Gubaidulina: Aus den Visionen der Hildegard von Bingen (1994)

Karten

Kartenverkauf über das Kartenbüro des Wiener Konzerthauses:
W: www.konzerthaus.at
E: tickets@konzerthaus.at
T: +43 1 242 002

Eine Veranstaltung der Wiener Konzerthausgesellschaft
in Kooperation mit CoM und ÖGZM


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2019 Orchester

KLANGSPRACHEN

Grafik: Ateilier Olschinsky
Samstag • 15. Juni 2019 • 20.15 Uhr

klang_sprachen ist eine interdisziplinäre Veranstaltungsreihe, in deren Zentrum die Verschränkung von zeitgenössischer Musik und Literatur steht. Anlässlich ihrer 4. Ausgabe ist der renommierte, multilinguale Schriftsteller José F.A. Oliver zu Gast. Zu diesem Anlass entstehen sechs neue Werke für Kammerorchester, darunter zwei Bearbeitungen mit Bezugnahme auf die andalusischen Wurzeln des Autors, in denen eine intensive Verbindung von Sprache und Musik entwickelt wird.

ORF LANDESSTUDIO TIROL, STUDIO 3
6020 Innsbruck, Rennweg 14
 
Interpret_innen:

Tiroler Kammerorchester InnStrumenti
María Isabel Siewers . Gitarre
Gerhard Sammer . Musikalische Leitung
José F.A. Oliver . Texte, Lesung

Programm:

Wolfgang Amadeus Mozart / Arr. Hannes Sprenger: Fandango KV 492 aus Le nozze di Figaro (2018/19)
Carl Philipp Emanuel Bach / Arr. Klex Wolf:
Les Folies d’Espagne (2018/19)
Morgana Petrik: shattered (2019) for large ensemble (Uraufführung)
Hannes Sprenger: Fandango nach einem Thema von Leo Brower (2018; Uraufführung)
Gunter Schneider: vom klang der leere (2018/19) für Kammerorchester (Uraufführung)
Klex Wolf: Variationen über Variationen von S. Rachmaninov (Uraufführung)

Karten

Eintritt frei, Voranmeldung erforderlich:
T: +43 512 566 533
E: studio3@ORF.at/tirol.orf.at

Eine Veranstaltung des Tiroler Kammerorchester
InnStrumenti in Zusammenarbeit mit den Reihen Musik
& Literatur im Studio (ORF Tirol) und ÖGZM im Rahmen des Lyrikfestivals W:ORTE – Live-Mitschnitt für ORF / Ö1


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2019 Colloquium

COMPOSER COLLOQUIUM

Grafik: Atelier Olschinsky
Donnerstag • 02. Mai 2019 • 18.15 Uhr

Dr. Amit Weiner (Jerusalem Academy of Music and Dance): „Between film music and contemporary concert music“

Internationally renowned Israeli composer and concert pianist Amit Weiner will present his works for the concert stage and his music for film and television. Working with leading orchestras and contemporary ensembles as well as with major labels such as Warner Music Group, his highly unique music crosses the boundaries between genres. Amit Weiner has made an international career as a composer and a concert pianist. His music has been performed at festivals and in concerts in China, Europe and all over the US, including New York‘s Carnegie Hall. His oeuvre includes over 50 chamber, vocal and orchestral works. Dr. Weiner also serves as a professor of composition and Head of the Cross-Disciplinary Composition Division at the Jerusalem Academy of Music and Dance. This presentation includes a performance by Amit Weiner of two pieces of his Anagram cycle of 12 pieces for solo piano (2012-14):

Anagram no. 1 – „Parallel Fifths in the Dark“

Anagram no. 2 – „Modal vs Whole Tones“

CARL VON OSSIETZKY UNIVERSITÄT
OLDENBURG, INSTITUT FÜR MUSIK
26111 Oldenburg , Ammerländer Heerstraße 114-118
Interpret_innen:

Amit Weiner . lecturer, piano

Programm:

Werke von Amit Weiner

Karten

Eintritt frei

Kontakt:
W: www.komponisten-colloquium.uni-oldenburg.de

An event promoted by the Music Institute at the Carl von
Ossietzky University Oldenburg in collaboration with ÖGZM within the framework of „Musik unserer Zeit“


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2019 Ensemble

GRAZ MEETS SKOPJE

Grafik: Atelier Olschinsky
Samstag • 06. April 2019 • 20.00 Uhr

Once again an Austrian ensemble will make a guest appearance at the „Days of Macedonian Music“ – a contemporary music festival organised by SOCOM, held annually at the end of March / beginning of April in Skopje. The festival presents the best of contemporary Macedonian music creation and performance, including guest appearances by renowned ensembles and soloists from abroad performing Macedonian and world music. In 2019 the festival will lay a focus on Austrian contemporary music.

SKOPJE CITY MUSEUM
1000 Skopje, Mito Hadzi Vasilev bb
ARTISTS:

Ensemble Zeitfluss
Edo Micic . conductor

ProgrammE:

Jana Andreevska: Elective Affinities (2004)
Ziv Cojocaru: XoOx..! Formus Agitatus (2014) for septet
Beat Furrer: Trio (1985)
Daniel Moser: Echolied (2016)
Gerd Kühr: Ohne Antwort (1993)
Pande Shahov: Chemin flottant (version 2019)
Orestis Toufektsis: EpiEnteka III (20:07)

Tickets

Admission: free

Contact:
W: www.sokom.mk/en
E: sokom@sokom.mk
T: +389 2 311 9824

An event promoted by the Composers‘ Association
of Macedonia (SOCOM) in collaboration with ÖGZM and „die andere saite“ within the framework of the
festival „Days of Macedonian Music“


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2019 Ensemble

GRAZ MEETS SKOPJE

Grafik: Atelier Olschinsky
Donnerstag • 04. April 2019 • 19.30 Uhr

Prior to a guest appearance at this year‘s „Days of Macedonian Music“ festival in Skopje, the Graz-based Ensemble Zeitfluss will premiere its latest programme – a prime selection of works by contemporary composers from Austria, Macedonia, Greece and Israel – at home.

KULTUM, GROSSER MINORITENSAAL
8020 Graz, Mariahilferplatz 3
ARTISTS:

Ensemble Zeitfluss
Edo Micic . conductor

ProgrammE:

Jana Andreevska: Elective Affinities (2004)
Ziv Cojocaru: XoOx..! Formus Agitatus (2014) for septet
Beat Furrer: Trio (1985)
Daniel Moser: Echolied (2016)
Gerd Kühr: Ohne Antwort (1993)
Pande Shahov: Chemin flottant (version 2019)
Orestis Toufektsis: EpiEnteka III (20:07)

Tickets

Admission: EUR 10 (regular) / EUR 5 (reduced)
Tickets available at box office
Reduced admission for members of ÖGZM – reservation via christoph.renhart@kultum.at is requested

An event promoted by OEGZM
in collaboration with Ensemble Zeitfluss, „die andere saite“ and kultum


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2019 Colloquium

COMPOSER COLLOQUIUM

Grafik: Atelier Olschinsky
Mittwoch • 03. April 2019 • 17.30 Uhr

Dr. ZIV COJOCARU (Jerusalem Academy of Music and Dance): „The Composer and Arranger as Conductor and vice versa“

Composer, conductor, arranger and pianist, recipient of the 2015 Prime Minister Award for Composers, Ziv Cojocaru is a multidisciplinary musician, active in the fields of classical, contemporary, and popular music. He will present his works and speak about the symbiotic relationship between the diverse functions of being a composer, arranger, and conductor, and the advantages and disadvantages of this situation. As a composer and conductor Cojocaru regularly works with leading orchestras and contemporary ensembles around the world. His compositions were performed at various festivals and concert venues including Konzerthaus Berlin, Arnold Schoenberg Center Vienna, the MATA Festival in New York, the ISCM Festival Ljubljana, the ACL Festival in Vietnam, the Israel Music Festival and many more. Mr. Cojocaru serves as Conductor in Residence for the Israel Sinfonietta and teaches composition and music theory at the Jerusalem Academy of Music and Dance.

KUG INSTITUT 5 (REITERKASERNE),
RAUM E 27
8010 Graz, Leonhardstraße 82-84
Tickets

Admission: free

An event presented by ÖGZM in collaboration with the Institute of Music Education at the University of Music and Performing Arts Graz (KUG)


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2019 Elektronik

CROSSTALKS

Grafik: Atelier Olschinsky
Mittwoch • 03. April 2019 • 20.00 Uhr

CROSSTALKS is a concert series initiated by the OEGZM in order to provide a forum for electronic music in its manifold facets – works for instruments and live electronics, fixed media from soundscape compositions to algorithmically generated music, live electronic performances, audiovisual works and hybride forms. For this year‘s concerts in Vienna and Graz a jury will select at least four works from over 200 pieces submitted from all over the world to an international Call of Works that had been launched by the OEGZM in November 2018. The selected works and the entire concert programme will be announced on www.oegzm.at at the beginning of March.

KULTUM [Im Cubus]
8020 Graz, Mariahilfplatz 3
Artists:

Matej Bunderla . saxophone
Margarethe Maierhofer-Lischka . double bass
Peter Venus . live electronics, sound direction

Programme:

Otto Wanke: shattered mirror (2017) for electronics

Orestis Toufektsis: akrochron (2018) for double bass and electronics

Ivonne Hernández: Transmutación (2017) for electronics

Sergio Blardony: Le madre parada (2017) for baritone saxophone and  electronics

Pouria Eghdami: Scowle II (2014/18) for electronics

Martin Ritter: trope (2019) for baritone saxophone and electronics

Veronika Simor: Tosca – con dolore (2002) for electronics

Demian Rudel Rey: Khema (2016) for double bass and electronics

Tickets:

Admission: EUR 10 (regular) / EUR 5 (reduced)
Tickets available at box office
Reduced admission for members of OEGZM – reservation via christoph.renhart@kultum.at is requested

An event promoted by ÖGZM in collaboration with Kulturzentrum bei den Minoriten Graz (kultum)


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2019 Elektronik

CROSSTALKS

Grafik: Atelier Olschinsky
Montag • 01. April 2019 • 20.00 Uhr

CROSSTALKS is a concert series initiated by the OEGZM in order to provide a forum for electronic music in its manifold facets – works for instruments and live electronics, fixed media from soundscape compositions to algorithmically generated music, live electronic performances, audiovisual works and hybride forms. For this year‘s concerts in Vienna and Graz a jury will select at least four works from over 200 pieces submitted from all over the world to an international Call of Works that had been launched by the OEGZM in November 2018. The selected works and the entire concert programme will be announced on www.oegzm.at at the beginning of March.

MDW, FESTSAAL
1010 Wien, Seilerstätte 26
Artists:

Matej Bunderla . saxophone
Margarethe Maierhofer-Lischka . double bass
Peter Venus . live electronics, sound direction

Programme:

Otto Wanke: shattered mirror (2017) for electronics

Orestis Toufektsis: akrochron (2018) for double bass and electronics

Ivonne Hernández: Transmutación (2017) for electronics

Sergio Blardony: Le madre parada (2017) for baritone saxophone and  electronics

Pouria Eghdami: Scowle II (2014/18) for electronics

Martin Ritter: trope (2019) for baritone saxophone and electronics

Veronika Simor: Tosca – con dolore (2002) for electronics

Demian Rudel Rey: Khema (2016) for double bass and electronics

Tickets:

Admission: pay as you wish

An event promoted by ÖGZM in collaboration with University for Music and Performing Arts Vienna (MDW)